• Vitamine K

Vitamine K

Vitamine K is de laatst ontdekte van de dertien vitaminen. Er is dan ook nog het minst over bekend. Tot vandaag staat de vitamine vooral bekend om haar rol in de bloedstolling. Wanneer we bloeden, zet vitamine K een serie gebeurtenissen in gang die ‘de stollingswaterval’ wordt genoemd.

Net als vitamine D is ook vitamine K onmisbaar voor gezonde botten. Vitamine D vergroot de calciumopname, vitamine K zorgt voor de vorming van nieuwe botcellen.

De eerste tekenen van een tekort hebben te maken met de bloedstolling: blauwe plekken, bloedneus, hevige menstruatie en bloed in de stoelgang.

Gelukkig komt een vitamine K-tekort niet snel voor omdat ons lichaam de grootste hoeveelheid zelf aanmaakt, in de darmflora. Die soort vitamine K heet menaquinon (K2). Daarnaast zijn er enkele voedingsmiddelen waaruit we extra vitamine K kunnen halen. Die soort heet fylloquinon (K1).

Het lichaam slaagt weinig vitamine K op, maar recycleert wel de bestaande hoeveelheid.

Er zijn enkele dierlijke bronnen, zoals melk en varkenslever, maar de beste K-bronnen zijn plantaardig: groene bladgroenten (vooral broccoli en spinazie), paprika, pompoen en tomaten. Ook peterselie is rijk aan vitamine K. Tot slot is de vitamine ook aanwezig in olijf-, koolzaad- en soja-olie.

Deze samenvatting is gebaseerd op het boek Super Eating van Ian Marber en mijn cursus Afslankingsconsulente van het CVA.

Bron afbeelding

Misschien vind je dit ook leuk!

No Comments