• Vitamine E

Vitamine E

Vitamine E is vooral een sterke antioxidant. Dat wil zeggen dat de vitamine ons beschermt:

  • tegen hart- en vaatziekten: doordat vitamine E aanslag op de bloedvaten voorkomt en het bloed verdunt
  • tegen borst-, long- en prostaatkanker
  • tegen hersenschade: vitamine E vertraagt de vooruitgang van Alzheimer
  • tegen schade van uv-licht
Wat is precies een antioxidant?
Wanneer moleculen met minstens één ongepaard (vrij) elektron reageren met zuurstof (= oxideren) ontstaan vrije radicalen (= ‘incomplete stukjes van moleculen’). Vrije radicalen kunnen schade aanbrengen aan de celmembranen, celeiwitten en het DNA. Op die manier kunnen kankers en hart- en vaatziekten zich makkelijk ontwikkelen. Vitaminen met een antioxidante functie (vb. vitamine C en vitamine E) gaan die beschadigingen door oxidatie tegen.

Daarnaast verhoogt vitamine E de immuniteit en biedt ze verlichting bij PMS (premenstruele pijn).

Wanneer we te weinig vitamine E binnenkrijgen, kunnen vrije radicalen meer schade aanrichten in ons lichaam. Tekenen van een laag vitamine E-gehalte zijn dan ook een droge huid en zenuwschade, wat zich concreet uit in een verminderd gevoel in delen van het lichaam. Je moet echter ook opletten met te veel vitamine E, want dat heeft dan weer een negatief effect op het bloedstollend vermogen van het lichaam. Daarom kan je best een dokter raadplegen als je vermoedt dat je vitamine E-gehalte niet in orde is.

Noten, zaden en oliën zijn de beste plantaardige vitamine E-bronnen, en dan vooral olijfolie, tarwekiem(olie), zonnebloem(olie), amandel(olie) en zonnebloempitten. Avocadozongedroogde tomatenspinazie en gedroogde abrikozen zijn ook goede plantaardige bronnen.

Wat dierlijke bronnen betreft, kies je best voor tonijneieren en melk.

Deze samenvatting is gebaseerd op het boek Super Eating van Ian Marber en mijn cursus Afslankingsconsulente van het CVA.

Bron foto

Misschien vind je dit ook leuk!

No Comments