• vitamine C

Vitamine C

Vitamine C speelt een belangrijke rol voor het immuunsysteem van het lichaam. Door de vorming van witte bloedcellen, bevordert vitamine C de weerstand tegen virale en bacteriële infecties.

Daarnaast is vitamine C een belangrijke antioxidant die ons beschermt tegen hart- en vaatziekten.

Wat is precies een antioxidant?

Wanneer moleculen met minstens één ongepaard (vrij) elektron reageren met zuurstof (= oxideren) ontstaan vrije radicalen (= ‘incomplete stukjes van moleculen’). Vrije radicalen kunnen schade aanbrengen aan de celmembranen, celeiwitten en het DNA. Op die manier kunnen kankers en hart- en vaatziekten zich makkelijk ontwikkelen. Vitaminen met een antioxidante functie (vb. vitamine C en vitamine E) gaan die beschadigingen door oxidatie tegen.

Een derde functie van vitamine C is dat ze nodig is voor de vorming van collageen. Collageen is cruciaal voor gezond bindweefsel (= geraamte van vet, spieren en botten), een gezonde huid, gezonde pezen, gewrichten en botten, en een goede wondgenezing.

Een tekort aan vitamine C merk je dan ook het eerst aan je weerstand (vatbaarheid voor verkoudheden). De afbraak van collageen (bloedend tandvlees, blauwe plekken en trage wondgenezing) is een tweede teken.

Compleet anders dan vitamine B12 zit vitamine C uitsluitend in plantaardige bronnen. Ideaal dus voor vegetariërs. Al helemaal als je weet dat vitamine C ook nog eens de opname van plantaardig ijzer verbetert, zoals ik vertelde in deze blogpost. Vitamine C zit in alle soorten vers fruit en verse groenten, maar bijzonder goede bronnen zijn citrusvruchten, bosvruchten, kiwi, meloen en ananas, en (zoete) aardappel, paprika, bloemkool en donkere bladgroenten.

Deze samenvatting is gebaseerd op het boek Super Eating van Ian Marber en mijn cursus Afslankingsconsulente van het CVA.

Bron foto

Misschien vind je dit ook leuk!

No Comments