• vitamine B5

Vitamine B5

De belangrijkste functie van B5 is dat de vitamine energie aanmaakt uit voedingsstoffen. Daarnaast is B5 ontzettend belangrijk voor het zenuwstelsel. De vitamine is onderdeel van het beschermende vette laagje rond de zenuwen en is verantwoordelijk voor de aanmaak van een specifieke neurotransmitter (een stof die zenuwimpulsen overdraagt). Daarnaast verbetert vitamine B5 het cholesterolgehalte in het bloed.

Dankzij vitamine B5 kunnen we beter omgaan met stress, werkt ons immuunsysteem zoals het hoort (en zijn we dus beter bestand tegen ziektes) en wordt onze lever ontgift.

Je kan nooit te veel vitamine B5 binnenkrijgen. Te weinig kan wel. Mogelijke symptomen van een tekort zijn moeheid en stress.

Vitamine B5 komt voor in àlle voedingsmiddelen, maar kan wel vernietigd worden door de voeding te koken of in te vriezen.

Dierlijke bronnen?

Vitamine B5 zit in alles, maar vooral orgaanvlees, gevogelte en rood vlees zijn uitstekende bronnen. Ook in yoghurt is vitamine B5 rijkelijk aanwezig.

Plantaardige bronnen?

De beste plantaardige bronnen zijn avocado’s, linzen, tomatenpuree, (zoete) aardappelen en zonnebloempitten.

Deze samenvatting is gebaseerd op het boek Super Eating van Ian Marber en mijn cursus Afslankingsconsulente van het CVA.

Misschien vind je dit ook leuk!

No Comments