• vitamine B2

Vitamine B2

Vitamine B2 speelt een belangrijke rol in de omzetting van glucose, eiwitten en vetten in energie. Vermoeidheid kan dan ook duiden op een vitamine B2-tekort. De vitamine is essentieel voor een goede werking van de schildklier en samen met ijzer staat ze in voor de productie van de rode bloedcellen. Ook bepaalde witte bloedcellen kunnen enkel worden geproduceerd dankzij vitamine B2. Op die manier is de vitamine dan weer belangrijk voor ons immuunsysteem.

Vitamine B2 helpt antioxidanten om ons lichaam te beschermen tegen vrije radicalen en houdt ons hart- en vaatstelsel gezond. Voor zwangere vrouwen is de vitamine extra belangrijk omdat ze een te hoge bloeddruk tijdens de zwangerschap tegengaat. En – wat ik zelf het meest interessant vind – vitamine B2 zou helpen tegen migraine.

Wanneer je te veel vitamine B2 binnenkrijgt, wordt die weer uitgescheiden via de urine (die er felgeel door kleurt).

Dierlijke bronnen?

De beste dierlijke bronnen zijn eieren, yoghurt, forel en tonijn. Ook rood vlees en donker kippenvlees zijn goede bronnen.

Plantaardige bronnen?

Broccolispinazie en avocado zijn rijk aan vitamine B2, net als haverzemelen, quinoa, rogge en tarwekiemen.

Deze samenvatting is gebaseerd op het boek Super Eating van Ian Marber en mijn cursus Afslankingsconsulente van het CVA.

Misschien vind je dit ook leuk!

No Comments