• Vitamine-B12

Vitamine B12

Vitamine B12 heeft vier belangrijke functies, die allemaal te maken hebben met de bescherming van ons lichaam tegen ziektes.

Van alle vitaminen beschermt B12 ons het meest tegen hart- en vaatziekten. Daarnaast zorgt ze – samen met vitamine B11 – voor een gezonde celvorming. B11 en B12 helpen met andere woorden kanker te voorkomen. Vitamine B12 beschermt ook het zenuwstelsel door te zorgen voor een laagje rond de zenuwbanen. Net als vitamine B6 en B11 is ook B12 belangrijk voor de vorming van rode bloedcellen, wat bloedarmoede voorkomt.

Een vijfde belangrijke eigenschap van vitamine B12 is dat ze ons slaappatroon beïnvloedt: wanneer je genoeg binnenkrijgt in positieve en wanneer je een tekort hebt in negatieve zin.

Ons lichaam kan vitamine B12 recycleren en voor jaren opslaan in de lever. Op die manier komt een tekort dus niet vaak voor, behalve bij mensen die een vegetarisch en zeker veganistisch eetpatroon volgen. Er zijn namelijk uitsluitend dierlijke bronnen voor vitamine B12. De beste zijn: rood vlees, orgaanvlees, gevogelte, wild, vette vis, melkproducten en eieren.

De meest voorkomende tekenen van een vitamine B12-tekort zijn bloedarmoede, zenuwbeschadigingen (tintelingen, gevoelsverlies), vermoeidheid en depressie.

Deze samenvatting is gebaseerd op het boek Super Eating van Ian Marber en mijn cursus Afslankingsconsulente van het CVA.

Misschien vind je dit ook leuk!

3 Comments

  • comment-avatar
    Jody 13 februari 2015 (10:25 am)

    Jaaaa, ik heb zo lang gewacht op dit artikel! 😀
    Ik heb een chronisch B12-tekort en moet hier maandelijks een spuitje voor halen 🙁
    Als ik me heel down en moe voel, terwijl ik genoeg slaap, weet ik hoe laat het is.
    En dat terwijl ik niet eens een vegetariër ben!

    • comment-avatar
      aMuse Rouge 14 februari 2015 (1:30 pm)

      Ja, het was eventjes stilgevallen rond de vitamientjes, maar ik ben blij dat ik het terug heb opgepakt. 🙂

      Oei, da's niet zo leuk… Heb je dat tekort al sinds je geboorte? En helpen gewone supplementen niet?

    • comment-avatar
      Jody 4 maart 2015 (10:19 am)

      Nee, mijn maag kan die vitamine niet meer verwerken omdat die niet genoeg maagzuur aanmaakt. Een gevolg van jarenlange boulimia… Dus ik moet B12 rechtstreeks in mijn bloedbaan krijgen, supplementen helpen niet omdat dit ook in de maag verwerkt moet worden.