• vitamine B11

Vitamine B11

Samen met de andere B-vitamines zorgt vitamine B11 – ook wel foliumzuur genoemd – ervoor dat we voldoende energie kunnen produceren om de werking van ons lichaam te garanderen. Dankzij B11 kunnen eiwitten worden omgezet in energie.

Een tweede belangrijke functie van vitamine B11 is dat ze ervoor zorgt dat onze DNA-celdeling op de juiste manier verloopt. Op die manier speelt de vitamine een rol bij het voorkomen van kanker, en dan voornamelijk dikke darm-, borst- en prostaatkanker.

Net als vitamine B6 is ook B11 belangrijk voor de productie van rode bloedcellen.

Vitamine B11 is de belangrijkste vitamine voor zwangere vrouwen omdat ze ervoor zorgt dat de hersenen, het ruggenmerg, de ruggenmergzenuwen en de ruggengraat van de foetus zich normaal ontwikkelen.

Een tekort aan B11 kan bloedarmoedetong- of tandvleesontsteking, slijmvliesontsteking, chronische diarree, geboorteafwijkingen en groeiachterstand bij kinderen tot gevolg hebben. Wanneer je niet alleen B11 te kort hebt maar ook B6 én B12, kan dat leiden tot conceptieproblemen, geheugenstoornissen, osteoporose en diabetes.

Dierlijke bronnen? De beste bronnen van foliumzuur zijn plantaardig, maar lever is een hele goede dierlijke bron.

Plantaardige bronnen? Peulvruchten, en dan vooral linzen, bevatten het hoogste gehalte aan foliumzuur, maar ook groene groenten als sla, avocado, groene asperges, spinazie en broccoli zijn uitstekende bronnen.

Deze samenvatting is gebaseerd op het boek Super Eating van Ian Marber en mijn cursus Afslankingsconsulente van het CVA.

Bron afbeelding

Misschien vind je dit ook leuk!

No Comments