• Champignonpaté

Veggie beleg: champignonpaté #DZV2015

De lunch vind ik een van de moeilijkste maaltijden om veggie te maken. Wanneer je het geluk hebt om thuis te eten, is zelfgemaakte soep altijd een goede oplossing. Maar wanneer dat niet zo is, of wanneer je eventjes geen zin hebt in soep, kom je al snel uit bij crackers (of brood) met beleg. En veel kant-en-klaar beleg is niet vegetarisch (en eigenlijk ook gewoon verre van gezond).

Ik ga daarom tijdens deze editie van DZV extra m’n best doen om zoveel mogelijk vegetarische lunchopties te bedenken. Beginnen doe ik met deze heerlijke champignonpaté, waarop best wat variaties mogelijk zijn.

Veggie beleg: champignonpaté #DZV2015

Wat heb je nodig?

  • 1 ui
  • 2 teentjes knoflook
  • 250 g champignons
  • 75 g noten, vb. walnoten of amandelschilfers
  • 1 kl gedroogde tijm (en/of dragon en/of verse peterselie)
  • Peper & zout
  • Bakboter
  • Olijfolie

Wat moet je doen?

  1. Pel de ui en snijd hem grof. Bak hem aan in een combinatie van boter met olijfolie.
  2. Snijd ondertussen de champignons in vier, pel de teentjes knoflook en snijd ook die in enkele stukken. Wanneer de uien glazig zijn, mogen de champignons en knoflook erbij. Kruid het geheel met de gedroogde tijm (en/of dragon), en peper en zout.
  3. Draai het vuur laag en laat de champignons rustig bakken. Draai het vuur uit wanneer de champignons gebakken en ze wat vocht hebben vrijgegeven.
  4. Weeg 75 g walnoten of amandelschilfers af en maal die fijn in de blender. Voeg vervolgens de champignonmengeling toe en blend tot een smeuïge paté.
  5. Werk de champignonpaté eventueel af met wat truffelolie en/of verse peterselie.

Tip!

Werk de champignonpaté eventueel af met wat truffelolie en/of verse peterselie. En voor een extra romige toets kan je wat Griekse yoghurt of mascarpone toevoegen.

Misschien vind je dit ook leuk!

No Comments