Update 2 goede voornemens: koken

Na de nieuwe update over mijn algemene voornemens, zijn ook weer mijn kookvoornemens aan de beurt. De eerste update hierover schreef ik enkele maanden geleden en kan je hier teruglezen.

11. Verse pasta maken

Nog niet gedaan, maar ik weet al wanneer ik dit wel ga doen!

12. De Aziatische keuken verkennen

Ik grijp zeker meer dan vroeger met Aziatische ingrediënten als sojasaus, kokosmelk, currypasta en rijstnoedels, dus ik vind dat ik hiermee goed bezig ben.

Ik vind het wel heel jammer dat ik niet zo’n fan ben van koriander en gember. Dat sluit meteen al een heleboel Aziatische gerechten die ik zou kunnen proberen uit.

Wat is jouw favoriete Aziatische gerecht? Tips zijn echt heel welkom!

13. Meer uit m’n kookboeken koken

Hiermee ben ik nog steeds goed bezig. Ongeveer om de twee weken probeer ik een review van en recept uit een kookboek te plaatsen.

14. Koken met ingrediënten die ik nog nooit heb gebruikt (bv. za’atar, tempeh, saffraan…)

Na de za’atar, pindakaas, tofu, veggie spekreepjes, veggie schnitzel, sojagehakt, andijvie, quinoapasta en portobello’s die ik in de vorige update al noemde, kwamen er nog vier nieuwe ingrediënten
bij: haloumi (Cypriotische kaas die je kan bakken), seitan (vleesvervanger), saffraan en kokosolie.

Naar tempeh heb ik al heel hard gezocht, maar ik heb het nog niet gevonden. Weet iemand waar ik dit kan vinden?

15. Gezonde desserts maken (bv. met quinoa, met courgette in plaats van boter…)

Havermoutpannenkoekjes, gezondbananenbrood, banana soft serve, gezonde chocomousse en nu vrijdag komt het recept voor een gezonde pruimencake online… Ik heb al heel wat zoetigheden zonder boter gemaakt, maar nog niets met quinoa of courgette.

16. Mijn keukenspullen gebruiken die ik nog nooit heb gebruikt: tajine en stoommandje

Neen, nog niet gebruikt, stom! Misschien moet ik eens een etentje doen met de Marokkaanse keuken als thema?

17. Enkel zondigen wanneer de ‘zonde’ het 100% waard is

Dit is eigenlijk echt mijn levensstijl en daar slaag ik over het algemeen altijd in – behalve misschien wanneer ik op reis ben en mezelf iets meer toelaat.

18. Meedoen aan Dagen Zonder Vlees, zonder uitzonderingen

In de vorige update kon je al lezen dat dit voornemen is gelukt.

19. Zelf mayonaise maken

Ondertussen heb ik al enkele keren zelf mayonaise gemaakt, zelfs avocadomayonaise, avocado-tonijnmayonaise, dadelmayonaise en pistache-aïoli!

20. Af en toe koolhydraten weglaten uit een gerecht

Ook hiermee ben ik goed bezig. Ondertussen kan je – naast de soepen uiteraard – al enkele no carb-recepten op m’n blog terugvinden.

21. Minstens 5 gerechten van het Chinese afhaalmenu namaken

Momenteel staat de teller op 1 (Foe Yong Hai), oeps! Hier moet ik ook zeker nog werk van maken, want eigenlijk is dit een heel haalbaar voornemen.

Misschien vind je dit ook leuk!

No Comments