Update 1 goede voornemens deel 2: koken

Een tijdje geleden schreef ik al een update over het eerste deel van m’n voornemens. Hoog tijd dus ook voor  een update over m’n kookvoornemens.

11. Verse pasta maken

Kan ik nog stééds niet afstrepen van m’n lijstje. Maar sowieso associeer ik verse pasta met een zonovergoten dag. Dit komt er dus wel van deze zomer! Echt hoor.

12. De Aziatische keuken verkennen

Ik heb een Aziatisch kookboek gekocht waarin ik al heel vaak heb zitten bladeren. Dat is een eerste stapje, toch? Eigenlijk heb ik geen idee waarom ik dit voornemen nog niet heb waargemaakt. Ik denk dat ik er gewoon eventjes niet meer aan heb gedacht. Of zo.

13. Meer uit m’n kookboeken koken

Oef. Hiermee ben ik wel goed bezig. Eigenlijk is dat vooral dankzij het nieuwe item op m’n blog waarin ik kookboeken review. Uit elk van de kookboeken die ik bespreek, kook en deel ik minstens één recept. Zo maakte ik al een gerecht met venkel, hazelnoten en dadelmayonaise uit I ♥ groente, notengranola uit Honestly Healthy en zalmpirozjki’s uit Zalm.

14. Koken met ingrediënten die ik nog nooit heb gebruikt (bv. za’atar, tempeh, saffraan…)

  • Za’atar: gebruikte ik voor het eerst in  een wel heel fotogeniek receptje met aubergine (zie foto hierboven).
  • Pindakaas: ontdekte ik eigenlijk al eind  vorig jaar (als beleg voor op rijstwafels, nom!). Maar dit jaar gebruikte ik het ook in warme gerechten. Zo maakte ik er een sausje mee voor bij tofu en groentjes, bedacht ik een lekkere (maar zware!) pindarisotto, verzon ik zomaar iets als pindasoep en ontdekte ik hoe lekker gado gado is.
  • Vleesvervangers (tofu, veggie spekreepjes, veggie schnitzel, sojagehakt): ik vind vleesvervangers niet slecht, maar in de plaats van nepvlees gebruik ik toch liever gewoon heel veel
  • groentjes in mijn veggie gerechten.
  • Andijvie: een smaak die mij wel kan bekoren. Ik vond het smaken naar iets tussen sla en witloof in.
  • Quinoapasta: een perfecte pastavervanger voor wie let op de koolhydraten. Dit verkoopt mijn schoonmoeder trouwens via haar zaak Slim Concept.
  • Portobello’s: gebruikte ik dankzij Smartmat. Lekker!

15. Gezonde desserts maken (bv. met quinoa, met courgette in plaats van boter…)

Ik heb nog geen quinoa of courgette in een dessert gebruikt, maar wel al avocado. Dat was alvast een groot succes.

16. Mijn keukenspullen gebruiken die ik nog nooit heb gebruikt: tajine en stoommandje

Nog steeds niet gebruikt. Gelukkig zitten er nog heel wat maanden in het jaar.

17. Enkel zondigen wanneer de ‘zonde’ het 100% waard is

Laat ik zeggen dat hier voor 90% aan voldoe. Ik schreef er trouwens onlangs nog dit over. Natuurlijk laat ook ik me weleens verleiden door het vrolijke getjangel van de ijskar. Ik bedoel: die komt elke dag voorbij, hé. Je moet al één of andere supermens zijn om absoluut nooit toe te geven. En af en toe eet ook ik iets uit goesting in plaats van uit honger. Maar wanneer je beseft dat zoiets normaal is en dat nu niet je hele gezonde eetpatroon naar de vaantjes is, hoeft dat geen ramp te zijn. Er komen altijd nieuwe dagen om het beter te doen.

18. Meedoen aan Dagen Zonder Vlees, zonder uitzonderingen

Volledig geslaagd! With flying colours.

19. Zelf mayonaise maken

Nog niet gedaan. Wij eten eigenlijk zelden ergens mayonaise bij. Maar wanneer ik eens mayonaise nodig heb, maak ik hem zelf, echt!

20. Af en toe koolhydraten weglaten uit een gerecht

Ook met dit voornemen ben ik goed bezig. Ook dit is een beetje dankzij de Slim Concept-receptjes die ik bedenk voor de klanten van mijn schoonmoeder. In fase 1 en 2 van het Slim Concept-dieet zijn koolhydraten namelijk uit den boze. Daarnaast eet ik wanneer ik alleen ben ook vaak carb-free. Bijvoorbeeld (maaltijd)soep, een salade op basis van avocado (wat ontzettend vult!), een goedgevulde omelet… En dan heb ik het nog niet gehad over mijn gado gado of Parmigiana (wel het brood weglaten dan).

21. Minstens 5 gerechten van het Chinese afhaalmenu namaken

Eigenlijk leunt dit laatste voornemen erg aan bij voornemen nummer 12. Ik maak er snel werk van! Ik zal proberen om vanaf nu minstens één Chinees gerecht per maand te perfectioneren. Zo kan ik er zeker vijf maken tegen het einde van het jaar.

Misschien vind je dit ook leuk!

No Comments