• Honestly-Healthy

Review kookboek Honestly Healty – Natasha Corrett & Vicky Edgson

Toen ik dit boek kocht, had ik er nog nooit van gehoord. Dat is heel vreemd, aangezien ik geen boekenwinkel kan voorbijlopen zonder even naar de kookboeken te gaan kijken. Meestal duurt het bij mij ook eventjes voordat ik beslis om een bepaald kookboek te kopen. Ik heb er immers al zoveel. Waarom nam ik dit kookboek dan zo snel mee? Wel, allereerst ben ik een sucker voor alliteraties, dus de titel sprak me meteen aan. Daarnaast vind ik de foto op de cover ontzettend aantrekkelijk. En wat me verder over de streep trok, kom je in deze review te weten…

Indeling & inhoud

Honestly Healthy is opgedeeld in twee delen. In het eerste deel – meer dan een vierde van het hele boek – wordt uitgelegd welk eetpatroon de twee dames achter dit boek promoten: een alkalisch
eetpatroon. Verder wordt er uitgelegd wat alkalisch eten is. Daarover schreef ik zelf een aparte blogpost, die je gisteren zag voorbijkomen. Heel handig zijn de lijsten met voedingsmiddelen waarbij staat in welke mate ze alkalisch zijn.

De auteurs hebben een soort alkalisch dieet ontwikkeld dat bestaat uit twee fases: de Detox-fase – om je lichaam te zuiveren van schadelijke stoffen – en de Lifestyle-fase, waarin je een alkalisch
eetpatroon aanleert dat je kan volhouden.

Hoewel ik na het lezen van dit boek oprecht geïnteresseerd ben geraakt in alkalische voeding en de theorie mij absoluut aannemelijk lijkt, gaan de twee fases mij een beetje te ver. Voor mezelf vind ik het gewoon voldoende om mij ervan bewust te zijn dat er zoiets bestaat als alkalische en zure voeding, om te begrijpen waarom het ene beter is dan het andere en om daar een beetje rekening mee te kunnen houden bij het samenstellen van maaltijden en weekmenu’s.

In het tweede deel van het kookboek staan dan de recepten. Die zijn opgedeeld in zes groepen:

  • Ontbijt
  • Vooraf en soep
  • Salades
  • Hoofdgerechten
  • Tussendoortjes
  • Desserts

Verdeeld over het hele boek, staan eetweetjes en tips. Dat vind ik een leuk pluspunt. Een voorbeeld van zo’n weetje: ‘Wist je dat het weken van noten en zaden (minstens 2 uur) de enzymen weer ‘tot leven wekt’? Dit maakt je snack, sapje en maaltijd makkelijker te verteren en heel erg voedzaam.’

Lay-out & foto’s

De lay-out van dit boek is ontzettend geslaagd. Er staan heel veel mooie foto’s in het boek. Het enige minpuntje is dat niet alle foto’s bij het recept in kwestie staan. Wanneer dat gebeurt, staat er boven het recept wel op welke bladzijde je de foto kan vinden. Dit is dus echt maar een heel klein puntje van kritiek, omdat ik anders alleen maar positief kan zijn over de lay-out. Nu ja, als het verdiend is, is er ook niets mis met enkel lovende woorden natuurlijk.

Zelfs mijn vriend – die totaal niet geïnteresseerd is in kookboeken maar wél iets kent van fotografie – zei spontaan dat hij het echt een heel mooi boek vond. Hij zat erin te bladeren nadat ik het net had gekocht en ik in een andere winkel iets stond te passen, trouwens. Voor de rest heb ik hem nog nooit in de buurt van een kookboek gezien.

Recepten & ingrediënten

Er staan meer dan 100 veggie gerechten in dit boek. Alle recepten zijn kort en duidelijk uitgelegd. Het komt niet vaak voor, maar in dit geval vind ik de tussendoortjes en desserts het interessants. Het zijn stuk voor stuk gezonde verwenrecepten, een superbron van inspiratie.

Dat brengt me bij het belangrijkste ‘nadeel’ van dit boek. Ik zie mezelf de recepten vooral gebruiken als inspiratiebron, en niet als recept dat je tot op de letter kan volgen, omdat er nogal wat (moeilijk vindbare) ‘foodie-ingrediënten’ in het boek staan. Enkele voorbeelden zijn pijlwortelmeel, mizuna-blaadjes, galangal, spirulina, maca- en lucumapoeder, tarwegras…

Sommige van die ongewone ingrediënten staan wel ergens uitgelegd, maar niet telkens wanneer ze voorkomen. Ook wordt er niet naar de uitleg verwezen. Je moet dus toevallig op de bladzijde ‘vallen’ waar bijvoorbeeld wordt uitgelegd wat tamari is (een tarwevrij alternatief voor sojasaus, voor de geïnteresseerden).

Ik noem dit een nadeel omdat ik zeker weet dat sommige mensen worden afgeschrikt door vreemde namen. Zelf zie ik ook liever enkel ‘normale’ ingrediënten staan, maar ik heb dit boek toch gekocht, omdat lang niet elk recept ‘vreemde’ ingrediënten bevat en dat sommige van die dingen ook niet zo ongewoon zijn eens je weet wat ze zijn of waardoor je ze kan vervangen.

aMuse ♥ ?

Ja! Dit boek is een aanrader voor iedereen die houdt van gezonde vegetarische recepten, maar ook interesse heeft in de meer wetenschappelijke kant van voeding. En voor wie zich niet laat afschrikken door vreemd klinkende ingrediënten, natuurlijk!

Dit zijn enkele van mijn favoriete recepten uit het boek. Heel atypisch voor mij staat m’n favorietenlijstje vol bakrecepten. Morgen deel ik er eentje van op m’n blog. Als je de rest ook wil maken, kan je het boek onder andere vinden bij Fnac (zoals ik) of (online) bestellen. Richtprijs: € 21,95

  • Rauwe vanille-cashewroom
  • Notengranola
  • Flapjacks met pitjes
  • Chocolade-kokosballetjes
  • Notenkoekjes

Misschien vind je dit ook leuk!

No Comments