• Quinoamuse

Quinoamuse

Rubis vertelde mij enkele jaren geleden in een mailtje dat zij weleens quinoa at. Ik kende het niet, maar las het woord spontaan als ‘kie-nooja’. Later ontdekte ik dat je het eigenlijk hoort uit te spreken als ‘kien-wah’. Maar om één of andere reden blijft het woord koppig als kie-nooja’ uit mijn mond komen. Hopelijk heb ik hiermee sommige anderen gered van hetzelfde lot. En anders spreken we wel af dat we het vanaf nu gewoon met z’n allen als ‘kie-nooja’ gaan uitspreken. De taal zal wel zwichten!

Soit. Het supergraan dat eigenlijk geen graan is, krijgt steeds meer aandacht. 2013 is zelfs uitgeroepen tot het Jaar van de Quinoa. En terecht. De korreltjes barsten van de vitaminen.

Onlangs vond ik het dan ook hoog tijd om deze supergezonde superfood te introduceren in ons weekmenu. Helaas vond ik het niet meteen superlekker… Terwijl ik dat bijvoorbeeld wel had bij couscous. Maar ik gaf niet op. Zo veel vitamientjes negeer ik nooit. Ik moest en zou quinoa-combinaties vinden die net zo lekker als gezond zijn.

Als mensen tegenwoordig nog ‘eureka!’ zouden roepen, dan zou ik dat hebben gedaan op 27 februari 2013. Toen maakte ik mijn vierde quinoa-creatie, en de eerste die mijn hart stal: mijn quinoamuse.

Quinoamuse

Aantal personen: 2

Wat heb je nodig?

  • 125 g quinoa (Kien-wah! Kien-wah! Kien-wah!)
  • 3 dl water met ½ bouillonblokje (Maakt niet veel uit welk. Ik nam er eentje speciaal voor pasta- en rijstgerechten.)
  • 1 sjalot
  • 1 teentje knoflook
  • 125 g champignons (Wat neerkomt neer op een half bakje. Zo’n half klein bakje, niet zo’n half groot bakje.)
  • ¼ broccoli
  • Enkele (half)zongedroogde tomaatjes
  • Beetje citroensap
  • (Diepvries)basilicum
  • Peper & zout
  • Bakboter
  • Olijfolie

Wat moet je doen?

  1. Verdeel ongeveer een vierde van een broccoli in kleine roosjes en de steeltjes van de broccoli in cilindertjes/blokjes die nog net iets kleiner zijn dan de roosjes. Op die manier hebben roosjes, cilindertjes en blokjes allemaal dezelfde gaartijd. Als dat geen zin is die je nooit had verwacht te zullen lezen! Stoom (of kook) de kleine broccoli’tjes gaar in ongeveer 2 à 3 minuten.
  2. Snipper ondertussen de sjalot fijn en stoof de sjalotsnippers aan in een combinatie van boter en olijfolie in een antikleefpannetje. Snijd ook de champignonnetjes fijn – in stukjes of plakjes, wat je zelf graag hebt – en voeg ze toe aan de sjalot. Doe hetzelfde met de look.
  3. Kruid de sjalot, champignons en look met peper, zout en diepvriesbasilicum. En blus het pannetje af met wat citroensap.
(*) Als je meer quinoa neemt, moet je ook meer water of bouillon nemen. De verhouding is hier hetzelfde als bij rijst: 1 kop quinoa = 2 koppen water. Het makkelijkst is om je quinoa in een maatbeker af te wegen op de keukenweegschaal, dan te kijken tot aan welk streepje de quinoa komt en de maatbeker daarna dubbel zo vol te gieten met water/bouillon. Ik doe trouwens niet meer mee aan de quinoa eerst spoelen, want dat verandert volgens mij niet zo heel veel aan de smaak.

Misschien vind je dit ook leuk!

No Comments