• groene smoothie

Vitamine B2-recept: groene smoothie

Vorige week vertelde ik waarom vitamine B2 belangrijk is en wat de voornaamste bronnen zijn, en vandaag deel ik een receptje boordevol B2-vitamientjes. Geen avondeten, maar een ontbijtje deze keer. Normaal start ik elke ochtend met havermout, maar deze groene smoothie is een minstens even gezond en even vullend alternatief.

Groene smoothies zijn smoothies waar niet alleen fruit, maar ook groene groenten inzitten. Dat kan spinazie zijn, maar ook andijvie, boerenkool, komkommer… Die groenten proef je niet, maar je krijgt ze wel binnen. Bovendien doet de blender het zware werk voor je: het lichaam kan de groentjes snel opnemen omdat de blender ze al goed heeft ‘voorgekauwd’. Als fruit kan je eender wat gebruiken: banaan, ananas, mango, meloen… Het is maar net wat je lekker vindt. Het fruit bepaalt immers de smaak van de smoothie.

Je ‘eet’ een groene smoothie het best als ontbijt, op een nuchtere maag. Groene smoothies verteren immers sneller dan bijvoorbeeld brood. Wanneer je ’s ochtends boterhammen zou eten en als tussendoortje om tien uur een groene smoothie, dan komt die bovenop het niet-verteerde ontbijt te liggen in je maag, wat zorgt voor fermentatie en dus een opgeblazen gevoel.

Groene smoothie

Aantal personen: 2

Wat heb je nodig?

  • 2 bananen
  • Bron van vitamine B2: 1 avocado
  • Bron van vitamine B2: 125 g spinazie
  • ½ citroen
  • Bron van vitamine B2: 200 g (magere) (soja)yoghurt
  • 2,5 dl (soja)melk
  • Afwerking: lijnzaad, chiazaad, hennepzaad…

Wat moet je doen?

  1. Doe alle ingrediënten in de blender en mix. Verdeel de groene smoothie over twee grote glazen en werk eventueel af met 1 kl lijnzaad, 1 kl chiazaadjes en 1 kl hennepzaad.

Misschien vind je dit ook leuk!

No Comments