• Champignons-Stroganoff

Vitamine D-recept: champignons Stroganoff

Nogal wat mensen hebben een tekort aan vitamine D. En eigenlijk is hét ‘recept’ om dat op te lossen heel simpel: maak elke dag een wandeling. De zon is in principe het enige wat je nodig hebt voor voldoende D-vitamientjes.

Maar ook sommige voedingsmiddelen kunnen helpen. Voornamelijk vette vis, maar gelukkig voor de DZV’ers en fulltime vegetariërs onder ons kunnen ook groentjes die zonnestralen hebben opgenomen hun steentje bijdragen. Omdat champignons als kleine sponsjes werken, zijn zij misschien wel het beste idee.

 Dit is een recept voor een bijgerecht. Wij aten het met ovenkroketjes en Quorn. Al zouden deze champignons Stroganoff ook heel lekker zijn gewoon met pasta.

Vitamine D-recept: champignons Stroganoff

Aantal personen: 2

Wat heb je nodig?

  • Bron van vitamine D: 500 g champignons
  • 1 teentje knoflook
  • 1 el tomatenpuree
  • 1 potje (2,5 dl) zure room
  • Verse peterselie
  • ½ kl gerookt paprikapoeder (Pimentón de la Vera)
  • Peper & zout
  • Bakboter
  • Optioneel: scheutje cognac

Wat moet je doen?

  1. Maak de champignons proper met wat keukenpapier. Snijd de hele grote exemplaren in vier, de kleinere in twee en laat de hele kleine heel. Bak ze bruin in wat bakboter.
  2. Pel de knoflook en snijd het teentje heel fijn of plet het. Doe het bij de champignons.
  3. Blus de pan af met een scheutje cognac als je dat gebruikt. Laat de pan droog koken en voeg dan het gerookt paprikapoeder en de tomatenpuree toe.
  4. Roer de zure room eronder en kruid het geheel met peper, zout en flink wat verse peterselie.
Serveer als bijgerecht of met pasta.

Misschien vind je dit ook leuk!

No Comments